Współpraca pedagoga z instytucjami |
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z takimi placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły, jak:
- Współpraca z Sądem Rodzinnym , Prokuraturą i kuratorami społecznymi i zawodowymi
• Podnoszenie efektywności oddziaływań wychowawczych wobec uczniów, często motywując ich do nauki, realizacji obowiązku szkolnego.
• Stawianie jasno określonych wymagań a w przypadku nie wywiązywania się z nich ukazanie konsekwencji i metod ich egzekwowania.
• Uświadomienie uczniom, że agresji i przemocy domowej można się przeciwstawić przez poinformowanie odpowiednich instytucji - Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Bolesławcu
• Młodzież szkolna zapoznawana jest z konsekwencjami prawnymi nieprzemyślanych zachowań. Uczniowie mają możliwość zadawania pytań, a wiele informacji jest dla nich czymś nowym, wcześniej nieznanym.
• Często też w przypadku podejrzenia używania lub rozprowadzania środków odurzających przez uczniów naszej szkoły lub w przypadku zachowań agresywnych, zastraszania lub wymuszania informujemy policję o swoich spostrzeżeniach lub zaistniałej sytuacji, prosząc o interwencję lub bliższe przyjrzenie się danej sprawie. - Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu polega na:
• Stałym, okresowym przedstawianiu sytuacji dydaktycznej i wychowawczej uczniów z rodzin zastępczych.
• Przekazywanie na bieżąco informacji do PCPR w sytuacji pojawienia się nieprawidłowości opiekuńczo-wychowawczych w rodzinach zastępczych, problemów wychowawczych i edukacyjnych u młodzieży umieszczonych w rodzinach zastępczych, oraz zaistnienia potrzeb w zakresie objęcia rodziny pomocą psychologiczną, prawną i społeczną. - Polskim Czerwonym Krzyżem o/Bolesławiec
• Założenie i stała opieka merytoryczna i organizacyjna Szkolnego Koła PCK.
• Organizacja spotkań i prelekcji z pracownikiem PCK. - Współpraca z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci w Bolesławcu i Komitetem Ochrony Praw Dziecka
• Konsultowania uczniów, którzy czują się zagrożeni i bezradni wobec agresji i przemocy domowej. - Współpraca z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Bolesławca ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
• Konsultowanie własnych działań wychowawczych o profilu antyalkoholowym.
• Wypożyczanie materiałów edukacyjnych i innych pomocy do działań profilaktycznych.
• Umożliwienie członkom rodzin naszych uczniów uczestniczenia w mityngach Ruchu Anonimowych Alkoholików. - Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Bolesławcu i Poradnią Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Bolesławcu
• Systematyczne uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez dyrektora Poradni.
• Bieżące i systematyczne konsultowanie z pracownikami PP-P trudnych spraw wychowawczych.
• Kierowanie na badania psychologiczno-pedagogiczne uczniów z problemami: dydaktycznymi i wychowawczymi.
• Konsultowanie uczniów naszej szkoły w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży. - Współpraca z Wydziałem Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bolesławcu polega na:
• Pozyskiwaniu materiałów na temat zapobiegania nałogowi palenia tytoniu (plakaty, kasety video, ulotki).
• Korzystaniu z poradnictwa metodycznego i wypożyczaniu na potrzeby prowadzonych działań edukacyjnych, pomocy poglądowych, niezbędnych w realizacji zadań z zakresu edukacji prozdrowotnej na terenie szkoły. - Współpraca z Doradcą Zawodowym z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i Centrum Informacji Zawodowej
• Zorganizowanie dla uczniów klas III i II zajęć z orientacji zawodowej, prowadzonych przez pracownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, doradcę zawodowego.
• Konsultacje w zakresie doradztwa indywidualnego uczniów z grup dyspanseryjnych pod kątem wyboru właściwej ścieżki kariery zawodowej. - Współpraca z MOPS i GOPS
• Stały kontakt z MOPS i GOPS sprzyja wymianie informacji na temat sytuacji materialnej i wychowawczej uczniów i ich rodzin, co z kolei jest dla mnie ważne w pracy z uczniem i jego rodziną.