W plebiscycie „ Ulubiona książka uczniów ZSE 2024”, który zorganizowała biblioteka szkolna wzięło udział 328 osób. Ranking popularności przedstawia się następująco:
I miejsce – saga „Wiedźmin” Andrzeja Sapkowskiego (42 głosy)
II miejsce – „Nic mnie nie złamie” Davida Goggins`a (31)
III miejsce – seria o „Harrym Potterze” J.K. Rowling (26)
IV miejsce – „Rodzina Monet” Weroniki Marczak (13)
W losowaniu szczęśliwych kuponów z oddanymi głosami wzięli udział: dyrektor Andrzej Leśniewski, pani Magdalena Lenda-Szajwaj, pani Barbara Zarzycka, pan Robert Kochmański oraz przewodniczący Samorządu Uczniowskiego - Bartosz Dimitrov. Uczniowie, którzy otrzymali karty prezentowe Empik to: Dominik Posadowski z kl. 1HE (głosował na „Ostatnie życzenie” A. Sapkowskiego), Michał Zwolak z kl. 2E („Sztuka wojenna” Sun Tzu), Weronika Pryka z kl. 3E („Yellowface” Rebecca F. Kuang), Tomasz Oko z kl. 4E („Jorge Joestar” Ōtarō Maijō) i Tatiana Mielko z kl. 5PG („Nieznośna lekkość bytu” Milan Kundera). Zapraszam wszystkich uczniów do wzięcia udziału w kolejnym plebiscycie najpopularniejszych książek za rok.
Renata Rosa
W październiku uczniowie z klas 3 P i 5T wzięli udział w wyjątkowym wyjeździe edukacyjnym do Malagi w Hiszpanii, realizowanym w ramach projektu FERS. Głównym celem pobytu było opracowanie cyfrowych materiałów edukacyjnych dotyczących globalnego ocieplenia i ochrony środowiska. Uczniowie mieli okazję rozwijać kompetencje cyfrowe, pracując nad projektami w programie Canva, a także wzmacniać umiejętności językowe poprzez współpracę z rówieśnikami z Hiszpanii (umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim oraz nauka języka hiszpańskiego). Codzienne zajęcia pozwoliły młodzieży na oswojenie się ze słownictwem i rozwinięcie praktycznych umiejętności porozumiewania się. Już po kilku dniach wielu uczestników wyjazdu swobodnie i odważnie posługiwało się językiem angielskim i hiszpańskim nie tylko podczas zajęć, ale także w rozmowach z lokalnymi mieszkańcami i innymi uczniami.
Część programu stanowiły wycieczki kulturowe. Jednym z ważniejszych punktów było zwiedzanie słynnego Museo de Malaga, gdzie mieliśmy okazję podziwiać bogatą kolekcję sztuki i poznać historię miasta i Hiszpanii. Obejrzeliśmy również: ruiny Teatru Rzymskiego, twierdzę Alcazaba, zamek Gibralfaro oraz renesansową Katedrę Wcielenia. Dzieła malagijskich artystów podziwialiśmy w Museo del Patrimonio Municipal. Szczególną atrakcję stanowiły prace Pabla Picassa, które zostały zgromadzone w muzeum jego imienia. Kulturalny szlak zakończyliśmy odwiedzinami targu miejskiego Mercado Central de Atarazanas z pięknymi drzwiami w stylu mauretańskim oraz dużym, kolorowym oknem witrażowym, na którym ukazane są zabytki i symbole Malagi oraz herb miejski. Współpraca z uczniami z lokalnej szkoly - Instituto de Educacion Secundaria Miguel Romero Esteo - gdzie nasi uczniowie spotykali się z hiszpańskimi rówieśnikami była niezwykle inspirująca. Wspólne zajęcia, warsztaty i gry integracyjne umożliwiły nie tylko nawiązanie nowych przyjaźni, ale także poznanie codzienności swoich kolegów. Temat przewodni jakim była ochrona środowiska pozwolił na wymianę doświadczeń oraz rozwiązań stosowanych w Hiszpanii. Prace, które powstały w wyniku współpracy stanowią odzwierciedlenie wspólnej pasji do dbania o planetę i ochrony środowiska. Uczniowie z obu krajów dzielili się swoimi pomysłami na temat recyklingu, energii odnawialnej oraz metod ochrony przyrody w swoich regionach. To doświadczenie wzbogaciło naszą wiedzę i pozwoliło na głębsze zrozumienie globalnych wyzwań, które stoją przed młodym pokoleniem. Dzięki tej współpracy uczniowie poczuli się częścią międzynarodowej społeczności, która dąży do lepszej przyszłości naszej planety.
Wyjazd do Malagi był dla uczniów niezwykłym doświadczeniem, które łączyło naukę z przyjemnością odkrywania nowego miejsca i poznawania ludzi. Dzięki projektowi FERS nie tylko pogłębili swoje umiejętności językowe, ale również poznali wartości płynące z międzykulturowej wymiany, która pozostawiła trwałe ślady w ich pamięci. Zwiedzanie miejscowych muzeów i zabytków wzbogaciło wiedzę młodzieży na temat historii i kultury regionu, budząc zainteresowanie sztuką.
Robert Kochmański
Finały trzecich Ogólnopolskich Mistrzostw IT odbyły się 25 października 2024 r. podczas Targów Poznań Arena Games. Naszą szkołę reprezentowali Emilia Wojcieszak z kl. 4T i Szymon Chojnacki z kl. 3P (w pierwszym etapie reprezentowała szkołę również Wiktoria Rojek z klasy 3P), którzy zdobyli tytuł finalistów trzeciej edycji w dywizji GAMEDEV!
W finałach dywizji GAMEDEV dla szkół ponadpodstawowych rywalizowało 10 dwuosobowych drużyn. Zadaniem uczniów było wykonanie wyznaczonych przez organizatorów zadań w ciągu 3 godzin. Dotyczyły one pracy w środowisku Unreal Engine, co wymagało znajomości języka C++ oraz umiejętności posługiwania się blueprintami. Uczestnicy mieli zapewniony sprzęt, a po zakończeniu rywalizacji mogli zwiedzać Poznańskie Targi Gier. Warto wspomnieć, że w eliminacjach do finałów startowało około 2000 drużyn z całej Polski.
Przypominamy, że w ubiegłym roku Emilia Turecka i Marcin Witnik z obecnej klasy 5PG, wywalczyli pierwsze miejsce w dywizji AI.
Gratulujemy finalistom i życzymy dalszych sukcesów.
25 października 2024 r. w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie rozpoczął się Steelworks Game Jam 3. W wydarzeniu wzięli udział nasi uczniowie z klas: 4T, 4P i 5T, którzy byli zaangażowani w projekt PentamorphStudio. Do udziału w konkursie zgłosiło się około 80 zawodników, których zadaniem było stworzenie gry od podstaw w ciągu 48 godzin. Tematem wyznaczonym przez organizatorów było amerykańskie kino horrorowe lat 50-80. Game Jam jest otwarty dla wszystkich, zarówno początkujących, jak i profesjonalistów z branży gamedev. Osoby biorące w nim udział miały doskonałą okazję, aby zdobyć doświadczenie, wiedzę oraz nawiązać nowe kontakty. Zespół z „Elektronika” był jednym z najmłodszych, ponieważ startowały tylko dwie drużyny z technikum. Uczestnicy pracowali na własnym sprzęcie lub wypożyczonym ze szkoły. Gry były tworzone przy użyciu różnych silników oraz modeli i animacji. Nagrody w konkursie miały różną wartość - od słoika chrzanu po 2000 zł. Jednak dla nas, pasjonatów tworzenia gier, najważniejsza była możliwość rywalizacji i pracy nad wspólnym projektem, w który włożyliśmy całe serducho. Game Jam zakończył się 27 października. Pomimo różnych problemów i braku snu, było to bardzo ciekawe i wartościowe doświadczenie. Nasza praca znalazła się w gronie gier opublikowanych na stronie internetowej organizatora wydarzenia.
Maja Sokołowska kl. 4T
W dniach 24-29 września 2024 r. uczniowie klas 5E, 4T, 3F, 3E, 3H, 2H, 2PE, 1HE mieli okazję uczestniczyć w niezwykłej podróży po krajach nadbałtyckich. Trasa wycieczki obejmowała wizytę w pięciu stolicach: Tallinnie (Estonia), Sztokholmie (Szwecja), Turku i Helsinkach (Finlandia) oraz Rydze (Łotwa). Noclegi na promie pozwoliły nam na komfortowe przemieszczanie się między miastami i cieszenie się pięknymi widokami morskimi.
Tallinn – średniowieczna perła
Naszą przygodę rozpoczęliśmy od wizyty w stolicy Estonii, Tallinnie. Zachwyciła nas starówka wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Spacerując po wąskich uliczkach, podziwialiśmy kolorowe kamieniczki, średniowieczne mury obronne oraz zamek z wieżą Długi Herman. Zwiedziliśmy również katedrę Aleksandra Newskiego, która jest jednym z najbardziej charakterystycznych budynków miasta.
Czytaj więcej...
W ramach programu wychowawczo-profilaktycznego uczniowie klas: ITP, I HE i IIP wzięli udział w prelekcji na temat profilaktyki uzależnień. Spotkanie miało na celu zwiększenie świadomości młodzieży na temat zagrożeń związanych z różnymi formami uzależnień, takimi jak: alkohol, narkotyki, nikotyna czy korzystanie z internetu.
Podczas prelekcji prowadzący, pan Leopold Lisicki – specjalista do spraw uzależnień - w sposób przystępny i interaktywny przedstawił skutki zdrowotne i społeczne nałogów. Zwrócił uwagę na ich długofalowy wpływ na życie młodych ludzi. Uczniowie mieli okazję zadawać pytania i dzielić się swoimi refleksjami, co pozwoliło na otwartą dyskusję na temat mechanizmów wpadania w uzależnienia oraz sposobów ich unikania.
Wydarzenie to wpisuje się w działania profilaktyczne szkoły, mające na celu ochronę zdrowia psychicznego i fizycznego młodzieży. Uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w spotkaniu, co świadczy o potrzebie dalszego organizowania tego typu inicjatyw edukacyjnych.
Robert Kochmański