"Perspektywy" potwierdza, że Technikum nr 4 w Zespole Szkół Elektronicznych w Bolesławcu jest wśród najlepszych techników w Polsce sklasyfikowanych w rankingu Techników PERSPEKTYWY 2023 i przysługuje mu tytuł "Brązowej Szkoły 2023"
KOMUNIKAT PRASOWY
XXIII edycja programu stypendialnego „zDolny Śląsk”
Więcej stypendiów dla najzdolniejszych!
Dzięki wyższej niż dotychczas dotacji Samorządu Województwa Dolnośląskiego, przyznanych zostanie około 55 stypendiów „zDolny Śląsk” dla najzdolniejszych uczniów. Właśnie rozpoczął się nabór wniosków.
Rozpoczął się nabór wniosków w XXIII edycji Programu Stypendialnego „zDolny Śląsk”. Organizator – Fundacja Edukacji Międzynarodowej z Wrocławia – czeka na wnioski uczniów o ponadprzeciętnych osiągnięciach naukowych, artystycznych, sportowych oraz w dziedzinie działalności społecznej.
Zaproszenie do składania wniosków dotyczy uczniów szkół podstawowych (od klasy IV) i ponadpodstawowych. Mają oni szansę na roczne stypendia w kwotach od 3500 do 4500 złotych. Wysokość stypendium zależy od etapu edukacyjnego kandydata. Pieniądze laureaci będą mogli przeznaczyć na wydatki związane z nauką i rozwijaniem talentów.
W konkursie oceniane będą nie tylko osiągnięcia kandydatów, ale i ich postawa społeczna, dlatego we wszystkich typach wniosków, niezależnie od wybranej przez kandydata kategorii, należy opisać zaangażowanie społeczne ucznia.
Nabór wniosków potrwa do 20 września 2023. Kandydaci powinni samodzielnie wypełnić formularze wniosków i dostarczyć wraz z nimi kopie dokumentów zaświadczających o opisanych dokonaniach. Wzory wniosków i regulamin dostępne są na stronie Fundacji Edukacji Międzynarodowej:
https://www.fem.org.pl/nabor-wnioskow-xxiii-edycji-programu-stypendialnego-zdolny-slask/
Wypełnione i podpisane wnioski należy przesłać wyłącznie tradycyjną pocztą do 20 września 2023 na adres FEM: ul. Racławicka 101, 53-149 Wrocław, z dopiskiem na kopercie „zDolny Śląsk”. Nie ma możliwości osobistego składania wniosków.
Wnioski oceniane będą dwuetapowo przez Komisję Stypendialną złożoną z ekspertów różnych dziedzin oraz przez Dolnośląską Kapitułę Wspierania Uzdolnień. Zgodnie z regulaminem programu decyzje tych gremiów są ostateczne i kandydatom nie przysługują od nich odwołania.
-----------
Program Stypendialny "zDolny Śląsk" ma na celu znoszenie barier w dostępie do oświaty i wspieranie uzdolnionej młodzieży na Dolnym Śląsku. Program powstał w 2001 roku z inicjatywy Fundacji Edukacji Międzynarodowej i Samorządu Województwa Dolnośląskiego w ramach Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień. Dotychczas z pomocy programu skorzystało ponad 2000 młodych, utalentowanych Dolnoślązaków.
Jedną z najważniejszych konkurencji dla pasjonatów ekologii i technologii jest Olimpiada Innowacji Technicznych w Ochronie Środowiska organizowana przez Polski związek Stowarzyszeń i Racjonalizatorów. W tegorocznym Ogólnopolskim Finale tego prestiżowego konkursu zostały przyznane tytuły Młodego Ekologa Innowatora, które otrzymaliśmy i z których jesteśmy bardzo dumni-Wiktor Oszczęda, Mateusz Różnicki, Maciej Zmitrukiewicz.
Olimpiada Innowacji Technicznych w Ochronie Środowiska ma na celu promowanie rozwiązań technologicznych przyczyniających się do ochrony naszej planety. Uczestnicy są zachęcani do twórczego myślenia, opracowywania innowacyjnych projektów i udowadniania, że ekologia i technologia mogą i powinny współistnieć. Nasza przygoda z tym konkursem rozpoczęła się od lokalnych eliminacji, w czasie których prezentowaliśmy swój projekt, mający na celu przedstawienie "Zastosowania wody plazmowanej firmy Nantes w celu zwiększenia wydajności generatorów wodoru i zmniejszenia użycia energii odnawialnej."Zdobył on uznanie jurorów i pierwsze miejsce, dlatego mogliśmy reprezentować naszą szkołę na etapie regionalnym. Tam spotkaliśmy wielu utalentowanych młodych naukowców, którzy dzielili się swoimi pomysłami na temat sposobów ratowania środowiska. Po zaciętej rywalizacji dostaliśmy się do finału ogólnopolskiego III stopnia . Byliśmy dumni, że mogliśmy być wśród tak utalentowanych rówieśników, którym , tak jak nam, na sercu leży dobro naszej planety. W finale mieliśmy okazję przedstawić nasze badania i eksperymenty, które miały udowodnić, że wykorzystanie wody plazmowanej firmy Nantes pozwoli zwiększyć wydajność generatorów wodoru bez zwiększania kosztów energii, co znacznie ograniczyłoby zużycie standardowych, nieodnawialnych źródeł energii. Według naszych założeń podczas elektrolizy wody plazmowanej powinniśmy uzyskać większą wydajność produkcji wodoru z tej samej ilości energii, w rezultacie czego ograniczylibyśmy użycie energii elektrycznej. Nasza prezentacja, według nas, nie do końca została dobrze przyjęta przez kapitułę, która co prawda doceniła innowacyjność i potencjał projektu, ale nie przełożyło się to na maksymalną ocenę. No cóż, historia uczy ,że innowacyjne rozwiązania nie zawsze spotykają się ze zrozumieniem i dopiero po latach docenia się ich wyjątkowość i nowatorstwo.
Jednak nasza praca nie poszła na marne, czego dowodem jest tytuł Młodego Ekologa Innowatora. Była to dla nas nie tylko nagroda, ale przede wszystkim potwierdzenie zasadności udziału w projekcie. Ten tytuł to ogromne wyróżnienie, które motywuje nas do dalszego rozwoju i poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i technologii. Dziękujemy naszemu opiekunowi za zaangażowanie i zakup sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia doświadczeń. Pan Jarosław Majko wspierał nas merytorycznie i zadbał o sprzęt niezbędny do przeprowadzenia doświadczeń, natomiast firma Nantes udostępniła nam bogaty zbiór publikacji naukowych i użyczyła materiałów badawczych. Jako Młodzi Innowatorzy nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa!
ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2022/2023
23.06.2023 R. (PIĄTEK) godz. 9.00
Kl. I E – sala 10
Kl. I F – sala 20
Kl. I H – sala 5
Kl. I P – sala 31
Kl. I T – sala 18
KL. I TH – sala 19
Kl. II E – sala 9
Kl. II H – sala 23
Kl. II P – sala 17
Kl. II T – sala 11
Kl. III E – sala 26
Kl. III T – sala 37
Kl. IV Ep – sala 24
Kl. IV Hp – sala 28
Kl. IV Tp – sala 29
Kl. IV TIp – sala 27
Kl. III PG – sala 18 – godz. 9.30
Spływy pontonowe są popularną formą rekreacji na wodzie, która przyciąga zarówno miłośników przygód, jak i tych, którzy szukają relaksu na łonie natury. Jednym z niezwykłych szlaków dla takich przygód jest trasa z Kraszowic do Bolesławca. Ostatnio miałem przyjemność uczestniczyć w tym spływie i chciałbym podzielić się moimi wrażeniami.
Nasza przygoda rozpoczęła się w Kraszowicach, malowniczej wiosce położonej niedaleko Bolesławca. Pogoda była niezwykle przyjemna - ciepłe słońce, bezchmurne niebo i łagodny wietrzyk sprawiały, że warunki były idealne do spływu. Po przygotowaniu naszych pontonów, otrzymaliśmy krótkie instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i techniki pływania, a następnie wskoczyliśmy do wody i rozpoczęliśmy naszą przygodę. Trasa z Kraszowic do Bolesławca to ciekawa krajobrazowo podróż rzeką Bóbr, która oferuje w większości spokojne odcinki, ale są miejsca, gdzie woda nieco przyspisza, a poziom adrenaliny rośnie.
Początkowo płynęliśmy przez spokojne, kręte odcinki, podziwiając piękno otaczającej nas przyrody. Szumiące drzewa, śpiew ptaków i delikatne pluskanie wody tworzyły niepowtarzalny klimat. W miarę jak nasze pontony przemieszczały się dalej, napotkaliśmy kilka odcinków z szybszym nurtem rzeki, które dodawały trochę adrenaliny i emocji. Były też momenty, w których musieliśmy skoncentrować się na płynięciu zgodnie z instrukcjami, aby utrzymać nasze pontony na właściwej drodze, co stanowiło dla nas dodatkowe wyzwanie. Ostatnią przeszkodą, z którą przyszło nam się zmierzyć, był próg wodny. Wymagało to dodatkowej koncentracji, ale też znacząco podniosło poziom adrenaliny, kiedy nasze pontony podążały w dół, przechodząc przez rwące wody wodospadu.
Wspólnie spędzony czas, rozmowy, piękna pogoda, urokliwe krajobrazy i ognisko sprawiły, że wszyscy kończyliśmy nasze spotkanie uśmiechnięci i przkonani, że trzeba to jeszcze będzie powtórzyć.
Łukasz Ostrowski
Duch sportowej rywalizacji przetrwał - przełamujemy stereotypy w myśleniu o młodzieży! W ostatnim czasie nasza szkoła podjęła wiele działań promujących zdrowy styl życia i aktywność fizyczną wśród uczniów. Jednym z nich, a jednocześnie najbardziej popularnym, są turnieje koszykówki 3x3.Tego rodzaju zawody to nie tylko doskonała okazja do ożywienia „ducha rywalizacji” i poprawy umiejętności sportowych, ale także do promowania takich wartości jak współpraca, fair play i zasady zdrowej rywalizacji. Dlatego postanowiliśmy włączyć je na stałe do kalendarza imprez szkolnych. Organizacją tegorocznego turnieju zajęła się pani Edyta Kwiecińska. 2 czerwca 2023 roku w zmaganiach o tytuł najlepszej drużyny wzięło 51 zawodników, czyli aż 17 zespołów. Ich gra była pasjonująca, dlatego całe wydarzenie oglądało mnóstwo kibiców, którzy zagrzewali do walki swoich faworytów. Początkowo rozgrywki odbywały się w 3 grupach, w których skład wchodziło po 6 drużyn.
Oto grupy i ich zawodnicy:
GRUPA 1.
1. Daniel Szewc, Kuba Michalski, Karol Kasprzak
2. Kornel Dziekan, Krzysztof Władek, Hubert Bondrow
3. Paula Nowak, Katarzyna Leszczyńska, Kacper Duch
4. Norbert Medyk, Wiktor Kościukiewicz, Bartosz Ostański
5. Konrad Mandżak, Adam Gwiazdoń, Dawid Zawada
6. Bartosz Moczydlak, Kuba Ładocha, Błażej Piasecki
GRUPA 2.
1. Eryk Oleński, Mateusz Kaleta, Seweryn Kołodziejczak
2. Kuba Foremny, Jakub Mazur, Tomasz Dziweńka
3. Bartosz Korba, Antoni Erenz, Marcel Żak
4. Tomasz Hajduczek, Wojtek Burdzy, Oliwier Pol
5. Fabian Gałka, Szymon Buczkowski, Adrian Podziewski
GRUPA 3.
1. Emil Kryjak, Stanisław Zarembecki, Olgierd Lichnerowicz
2. Piotr Skiba, Szymon Szal, Dominik Majewski
3. Paweł Surus, Patryk Blatkiewicz, Jakub Zasowski
4. Natan Grudecki, Kornel Nitko, Marcel Borucki
5. Kuba Radziński, Krystian Lisiecki, Fabian Maczel
6. Wojciech Basiński, Damian Kołodziejczak, Oliwier Walczak
Każda drużyna miała okazję zagrać z przeciwnikami z tej samej grupy w 6-cio minutowym meczu i pokazać, co potrafi. Łącznie każdy zespół zagrał 5 meczów.
Następnie z każdego z nich wyłaniano jeden najlepszy, który przechodził dalej, by walczyć o zwycięstwo.
Z grupy pierwszej awansowali Kornel Dziekan, Krzysiek Władek i Hubert Bondrow, z grupy drugiej wyszedł Eryka Oleński, Seweryn Kołodziejczyk i Mateusza Kaleta, a z grupy trzeciej: Emil Kryjak, Stasiu Zarembecki i Olgierd Lichnerowicz.
W fazie pucharowej każdy z meczów trwał 10 minut. Wszystkie drużyny walczyły bardzo dzielnie i pokazały ducha walki. Jednak zwycięzca mógł być tylko jeden.
Galeria zdjęć https://www.dropbox.com/sh/y7en7l5lq32k03a/AACmnwRvB5c0rXnY_e2p6h9ma?dl=0
ZEBRANIA RODZICÓW - DZIEŃ OTWARTY
24.05.2023 R. (ŚRODA) godz. 16.30
Kl. I E – sala 25
Kl. I F – sala 27
KL. I H - sala 5
Kl. I T – sala 28
Kl. I P – sala 31
Kl. II E – sala 9
Kl. II H – sala 23
Kl. II P – sala 17
Kl. II T – sala 11
Kl. III E – sala 26
Kl. III PG – sala 18
Kl. III T – sala 37
Kl. IV Ep – sala 24
Kl. IV Hp – sala 22
Kl. IV Tp – sala 29
Kl. IV TIp – sala 8
Kl. I TH – sala 17 – zebranie w czwartek 25 maja 2023 r. godz. 16.00
Wielki sukces uczniów „Elektronika” - 5 tytułów Młodego Innowatora roku 2023 w Olimpiadzie Innowacji i Wynalazczości - 2 tytuły Finalisty Olimpiady i 4 tytuły Laureata Olimpiady
Olimpiada Innowacji i Wynalazczości to prestiżowe wydarzenie organizowane przez Polski Związek Stowarzyszeń Wynalazców i Racjonalizatorów, które promuje kreatywność, umiejętności techniczne i ducha wynalazczości u uczniów. W ramach tej olimpiady można zmierzyć się z najlepszymi w kraju w takich dziedzinach jak: Nauki ścisłe: matematyka, fizyka, chemia. Konkurencje obejmują rozwiązywanie zaawansowanych problemów matematycznych, eksperymenty fizyczne, badania chemiczne itp. Informatyka i programowanie: Uczniowie mierzą się z zadaniami związanymi z programowaniem i algorytmiką. Mogą one dotyczyć tworzenia oprogramowania, rozwiązywania problemów z wykorzystaniem różnych języków programowania i technologii. Inżynieria: Konkurencje związane z inżynierią obejmują projektowanie i budowanie prototypów różnych urządzeń, maszyn lub konstrukcji oraz obejmować również zagadnienia związane z elektroniką, mechaniką, robotyką itp. Z kolei zakres zadań z biologii i nauk medycznych obejmuje: rozwiązywanie problemów i eksperymenty związane z biologią, genetyką, medycyną, biotechnologią itp.
Nasi uczniowie zdecydowali się na wybór trzech dyscyplin, które cieszą się największą popularnością - wynalazczość i prawo patentowe, informatyka i teleinformatyka oraz programowanie - czyli jeden z najliczniej wybieranych bloków tematycznych. Trzem uczniom ZSE w Bolesławcu udało się dojść do zawodów III stopnia w Finale Ogólnopolskim Bloku Programowanie z najwyższym wynikiem drużynowym w Polsce, tym samym otrzymali 1 miejsce drużynowo dla Okręgu Dolnośląskiego OITW w Telekomunikacji i Informatyce w Bloku Programistycznym. Reprezentantami naszej szkoły byli Hubert Kopania z 1P (III miejsce w Polsce, tytuł finalisty, laureata), Oleksii Ivanov z 1P (tytuł laureata) i Maciej Zmitrukiewicz z kasy 4 Tg (tytuł laureata). Blok programowania w Olimpiadzie Innowacji i Wynalazczości jest dedykowany uczniom zainteresowanym informatyką i programowaniem. Mają oni okazję zaprezentować swoje umiejętności w tworzeniu oprogramowania oraz rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem różnych języków programowania. W konkurencjach związanych z programowaniem rozwiązują zadania, które wymagają logicznego myślenia, umiejętności algorytmicznego podejścia do problemów oraz znajomości konkretnych technologii i języków programowania m.in. Python, Java, C++ czy JavaScript.
Czytaj więcej...Strona 2 z 104