Czym jest dla nas Ojczyzna, a czym wolność?
Narodowe Święto Niepodległości to jeden z wielu momentów w życiu młodego człowieka, aby się nad tym choć przez chwilę zastanowić, ugruntować swoją wiedzę z historii oraz przypomnieć ważne dla Polaków pieśni i wiersze. Tak też się stało, albowiem 9 listopada klasa 1 T przygotowała dla rówieśników apel, aby wspólnie poszukać odpowiedzi na powyższe pytania w twórczości poetów i pisarzy, a także w utworach Marka Grechuty.
Każdy z nas kocha wolność, ponieważ jest stanem, w którym możemy dokonywać wyborów. „Wolność kocham i rozumiem, wolności oddać nie umiem …” śpiewają Chłopcy z Placu Broni, aby podkreślić wartość i znaczenie tego słowa dla młodego Polaka. Nie zawsze jednak mieliśmy możliwość się nią cieszyć, co przekazali uczniowie klasy 1T, przypominając wszystkim zebranym w sali gimnastycznej naszej szkoły przyczyny utraty wolności, wydarzenia związane z walką narodowowyzwoleńczą, postaci historyczne, ważne daty, o których nigdy nie powinniśmy zapomnieć, ponieważ dotyczą Ojczyzny, przeszłości, a co najważniejsze, naszej przyszłości.
Wsłuchując się w utwór Marka Grechuty „Ojczyzna”, uczniowie podkreślili swoje przywiązanie do Polski, miejsc, które doskonale znają; literatury, gdyż czytają utwory wieszczów; tradycji, ponieważ czerpią z niej siłę. Prezentując kolejny utwór poety i kompozytora „Wolność”, zapisali na tablicy, co ona dla nich ona oznacza i czego nie chcieliby utracić: pięknych snów, marzeń, nadziei, życia wśród mądrych ludzi, radosnego śpiewu, wiary w ludzi, dobroci, szczęścia, prawdy, miłości, szansy na godne życie, dlatego apel był małą lekcją historii, którą tak naprawdę powinniśmy powtarzać każdego dnia.
Dziękujemy uczestnikom X Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego „Po polsku o historii” za udział w konkursie, a Bartoszowi Dimitrovowi gratulujemy najlepszego wyniku w zmaganiach z polską ortografią.