Jesteś tutaj: HomeUncategorisedSprawozdanie z projektu pn. „Ekologiczne źródła energii w kształceniu przyszłych techników

Sprawozdanie z projektu pn. „Ekologiczne źródła energii w kształceniu przyszłych techników

Główne cele projektu, założenia zostały zrealizowane.

baner2 przed ZSE

Zostały wdrożone działania, które miały kształtować świadomość ekologiczną społeczności szkolnej i środowiska lokalnego. Zespół Szkół Elektronicznych w Bolesławcu pozyskał bazę edukacyjną służącą powszechnej edukacji ekologicznej. Uważamy, że projekt, wpłynął na świadomość ekologicznej młodzieży i mieszkańców Dolnego Śląska.

 

Częścią składową projektu było zbudowanie bazy sprzętowej, która umożliwiałaby prowadzenie zajęć badawczych i doświadczeń z zakresu odnawialnych źródeł energii.

Zostały zakupione następujące zestawów eksperymentalno-edukacyjne związanych z odnawialnymi źródłami energii:

1. Czysta Energia - Zestaw Szkoleniowy (Systemy hybrydowe)

Elementy składowe zestawu:

- Moduł solarny (2 szt.) – do generacji energii elektrycznej z energii słonecznej; możliwość bezpośredniego przyłączenia elektrolizera i obciążenia; 3 stopniowa regulacja położenia w stosunku do źródła światła

- Turbina wiatrowa – do generacji energii elektrycznej z energii wiatru; możliwość bezpośredniego przyłączenia elektrolizera i obciążenia; regulowana ilość łopatek wirnika i kąt ustawienia

- Moduł 5-cio ogniwowego ogniwa paliwowego – produkuje energię elektryczną z wodoru i tlenu; regulowana ilość ogniw (1-5) w zależności od potrzeb

- Elektrolizer (2 szt.) – produkuje wodór z energii elektrycznej i destylowanej wody

- Zbiornik na wodór 30 ml (2 szt.)

- Moduł zarządzający z interfejsem USB – zbiera i przetwarza dane od wszystkich komponentów; połączenie z komputerem przez interfejs USB; komputerowo sterowane elektroniczne obciążenie i zasilanie

- Miernik natężenia oświetlenia

- Anemometr – urządzenie do pomiaru prędkości wiatru

2. Kolektor Słoneczny - Zestaw Demonstracyjny (Energia termalna)

Elementy składowe zestawu:

- Para kolb Erlenmeyera, lakierowanych w kolorach białym i czarnym, z gumowymi zatyczkami wraz z rurkami kapilarnymi

- Rurka dla przepływu ciepła

- Palnik spirytusowy

- Kolektor słoneczny

- Pojemnik termo-syfonowy z rurkami z tworzywa

- Zbiornik wyrównawczy z pompą i rurką z tworzywa

- Zasilacz sieciowy

- Pojemnik wymiany ciepła z rurkami

- Termometr

- Instrukcja obsługi i opis eksperymentów

-Promiennik podczerwieni z mocowaniem

- Drążki statywowe, zaciski, złączki

3. Eksperymentalny Zestaw „Off-grid” (Energia słoneczna)

Zestaw składa się z:

- Stabilnego opakowania walizkowego z ochronnymi wyściółkami

- Płyty głównej

- Modułu solarnego 4.5V, 3.5Wp

- Podstawy do modułu solarnego

- Modułów podłączeniowych:

- Regulatora bocznikowego i szeregowego

- Modułu kondensatora

- Modułu akumulatora (NiMH)

- Modułu zabezpieczającego przed całkowitym rozładowaniem akumulatora

- 3 modularnych ogniw słonecznych (każdy z nich o parametrach: 0.5V, 0.2Wp)

- Modułu potencjometrycznego

- Modułu diodowego (diody LED wysokiej jasności)

- Modułu diody bocznikującej

- Modułu żarówkowego

- Modułu silnika

- 3 cyfrowych mierników wielofunkcyjnych

- Przewodów pomiarowych

- Lampy halogenowej

Powstanie koła zainteresowań o nazwie „OZE”

W Zespole Szkół Elektronicznych w Bolesławcu utworzono koło zainteresowań „OZE” w ramach, którego wdrożono program uwzględniający najważniejsze kierunki ekologii postrzeganej jako styl życia we współczesnym świecie. Koło skupia zainteresowanych uczniów uczących się w klasach technicznych o profilach: technik elektronik, elektryk, teleinformatyk, informatyk i technik cyfrowych procesów graficznych. Osoba prowadząca: mgr inż. Jan Bernecki oraz nauczyciel wspomagający mgr inż. Bartosz Zyss. Członkowie koła mieli możliwość uczestniczyć we wszystkich warsztatach terenowych jakie zostały zorganizowane w ramach projektu. Zakres omawianych zagadnień w ramach koła zainteresowań – „OZE”:

  • Ekologia jako styl życia we współczesnym świecie.

  • Recykling – odzyskiwanie surowców wtórnych.

  • Sortowanie i utylizacja zużytych produktów i urządzeń.

  • Odnawialne źródła energii – cel i potrzeby stosowania.

  • Klasyfikacja odnawialnych źródeł energii.

  • Moduły solarne (fotoogniwa) – pozyskiwanie energii elektrycznej z energii słonecznej.

  • Turbiny wiatrowe – generowanie energii elektrycznej z energii wiatru.

  • Ogniwa paliwowe (wodorowe) – wytwarzanie energii elektrycznej z wodoru i tlenu.

  • Kolektory słoneczne – przekształcanie energii słonecznej w energię cieplną.

  • Biomasa i biopaliwa.

  • Systemy hybrydowe.

Uczniowie poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem pozyskanych zestawów dydaktycznych wykonali następujące ćwiczenia laboratoryjne:

  • Wyznaczanie efektywności oraz strat mocy modułu solarnego i turbiny wiatrowej.

  • Analiza charakterystyk prądowych i napięciowych ogniwa.

  • Badanie procesu absorpcji promieniowania cieplnego.

  • Obserwacja właściwości odnawialnych źródeł energii.

  • Analiza procesu przekazywania energii poprzez konwekcję.

  • Badanie wpływu kąta padania promieni światła na moc ogniwa.

Nawiązanie współpracy w zakresie ekologii z instytucjami zewnętrznymi.

Zespół Szkół Elektronicznych podpisał umowę o współpracy w dziedzinie ekologii z zakładem MZGK w Bolesławcu oraz nawiązał kontakt z osobą (panią Barbara Rogosz) koordynującą – projekt OZE EnergyRegion.

W ramach umowy partnerskiej (z dnia 18-04-2012) dotyczącej współpracy w obszarze edukacji i wychowania młodzieży w zakresie ekologii i ochrony środowiska przy wsparciu ze strony MZGK w Bolesławcu zrealizowaliśmy następujące zadania:

1. Przedstawienie w dniu 17-X-2012 prezentacji-wykładu na temat utylizacji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego tzw. „elektrośmieci”. Prezentacja była przedstawiana młodzieży ZSE cyklicznie co 45 min podczas demonstracji zestawów dydaktycznych związanych z odnawialnymi źródłami energii.

2. Nieodpłatny odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – akcja „Zbiórka elektrośmieci w ZSE” (baterie, stary sprzęt elektroniczny i elektryczny) czas trwania akcji od 17-X- 2012 do 19-X-2012 odbiór przez MZGK w Bolesławcu w dniu 19-X-2012.

3. Wycieczka- warsztaty terenowe młodzieży ZSE – ok. 40 uczniów + opiekunowie, termin 24.X.2012 do Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Trzebieniu.

4. Przedstawienie w dniu 31-X-2012 r. przez Pana Piotra Tutaka z MZGK, podczas konferencji kończącej projekt OZE wykładu-prezentacji tematycznie związany z projektem. (Biogazownie, Dewolatyzacja - podwójna piroliza).

Współpraca w ramach projektu z EnergyRegion na obecnym etapie ograniczyła się do przedstawienia założeń projektu na konferencji podsumowującej (opis został przesłany przez Panią Barbarę Rogosz). Projekt jeszcze trwa i wyniki badań będą dostępne w późniejszym terminie.

Powstanie szkolnej podstrony internetowej o tematyce OZE.

Do gromadzenia i popularyzacji informacji o działalności koła OZE przygotowano stronę internetową, umieszczoną pod adresem http://www.zse.boleslawiec.pl. Pozwoliło to, na umieszczanie artykułów opracowanych przez uczestników zajęć, publikację opisu odbytych warsztatów terenowych i przeprowadzenia pierwszej części konkursu OZE w Internecie online.

W celu utworzenia strony w CMS Joomla oraz zaprojektowania konkursu online zakupiono szablon i moduł za kwotę 300 zł.

Stroną www administrował nauczyciel przedmiotów informatycznych mgr inż. Marcin Woźniak.

Warsztaty terenowe związane z OZE

Najciekawszym z etapów wdrażania projektu była organizacja warsztatów terenowych związanych z „OZE”. Uczestnicy koła „Ekologiczne źródła energii” wraz z młodzieżą ZSE mieli możliwość poznania procesów pozyskiwania energii z natury poprzez działania praktyczne.

Odbyły się następujące zajęcia terenowe:

  1. Elektrownia Turów w Bogatyni – spalanie biomasy – 25-06-2012

  2. Ferma wiatrowa gmina Zagrodno – Modlikowice – 26-06-2012

  3. Centrum Energii Odnawialnej w Bielawie – 25-09-2012

  4. Sortownia odpadów w Trzebieniu – 24-09-2012

Ze względu na termin Targów Green Power w Poznaniu (tj. 8-10 maja 2012r.) oraz datę ogłoszenia wyników o dofinansowaniu naszego projektu przez WFOŚiGW we Wrocławiu (14 maja 2012r.), jak również brak własnych środków finansowych na opłacenie wyjazdu, musieliśmy wyłączyć przedsięwzięcie z projektu.

Uruchomienie dydaktycznych stanowisk pomiarowych efektywności OZE i warsztaty z wykorzystaniem pozyskanej bazy dydaktycznej.

W ramach zajęć warsztatowych w dniu 17-X-2012 uczniowie ZSE ok. 200 (technicy elektrycy, teleinformatycy i elektronicy) zostali zapoznani z modułami dydaktyczny OZE oraz poznali istotę zjawisk zachodzące podczas wytwarzania energii odnawialnej. Umiejętności zdobyte w szkolnym kole OZE i na laboratoriach szkolnych miały na celu promować nie tylko nowoczesność, ale przede wszystkim uświadomić uczniom potrzebę kształcenia w kierunkach, które wykorzystują alternatywne źródła energii.

Corocznie w marcu lub na początku kwietnia organizowane są Powiatowe Targi Edukacyjne dla gimnazjalistów z powiatu bolesławieckiego oraz powiatów ościennych (lwóweckiego, lubańskiego, zgorzeleckiego oraz legnickiego). Nasza szkoła w ramach oferty edukacyjnej zaprezentuje działalność i dorobek szkolnego koła OZE. Na specjalnie przygotowanym stanowisku zostaną udostępnione ulotki oraz zawieszone banery i plakaty o tematyce promującej ekologię i OZE. Uczniowie przygotują ulotki i broszury opisujące między innymi zasadę działania i sposoby pozyskiwania energii z OZE. Cel zadania to zachęcenie gimnazjalistów do wyboru szkół technicznych preferujących wykorzystywanie OZE. Przewidywana ilość szkół gimnazjalnych 12 (ok. 1000 uczniów).

Projektowanie i wykonanie materiałów reklamowych i informacyjnych

Edycją, projektowaniem i wydrukiem plakatów, ulotek, dyplomów oraz broszur zajęli się uczniowie naszej szkoły. Materiały przygotowane przez młodzież zostały wydrukowane z wykorzystaniem szkolnego sprzętu poligraficznego (drukarka laserowa formatu A3 i A4 oraz drukarka wielkoformatowa formatu A1).

Został również zaprojektowany i wydrukowany w dwóch egzemplarzach (rozmiary 4x1,5m i 3x1,5m) baner informujący o projekcie realizowanym w naszej szkole. Jeden z nich na specjalnie przygotowanym stelażu umieszczony został przed budynkiem szkoły.

Konkurs propagujący OZE.

Ważną inicjatywą (propagującą treści OZE) był przygotowany Konkurs ekologiczny OZE dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W zakresie tematycznym konkursu znalazły się zagadnienia: energii słonecznej, biopaliw, biomasy, biogazu i energetyki wiatrowej.

Konkurs składał się z dwóch etapów. Pierwszy, odbył się z wykorzystaniem zakupionych modułów do strony internetowej online (adres: www.oze.zse.boleslawiec.pl). Drugi – finałowy- podczas konferencji podsumowującej projekt. Zwycięzcy i uczestnicy konkursu otrzymali nagrody (aparat fotograficzny, odtwarzacz MP4, pamieć USB Flesh 16 GB), dyplomy i drobne upominki (gadżety).

Wyniki z konkursu -finał miejsca:

1. Patryk Barecki ( ZSM w Bolesławcu)

2. Martyna Krasnowska (II Prywatne Gimnazjum w Bolesłacu)

3. Marcin Sojka (I LO w Bolesławcu)

Wyróznienia:

Ewa Rejman (II LO w Bolesławcu) i Maciej Deptuła (I LO w Bolesławcu)

Konferencja podsumowująca projekt i działalność Koła „OZE”

Podsumowaniem projektu było zorganizowanie konferencji w dniu 31-X-2012 r. Celem konferencji była promocja efektów projektu i prezentacja dorobku młodzieży, jak również przybliżenie najlepszych rozwiązań w dziedzinie stosowania OZE. W ramach tego działania zostały przygotowane dla uczestników wykłady, referaty i prelekcje związane z efektywnością ekonomiczną i ekologiczną wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podczas konferencji były dystrybuowane powstałe w projekcie bezpłatne publikacje, ulotki i materiały promocyjne oraz demonstrowane zestawy dydaktyczne OZE.

Podsumowanie, wnioski i plany rozwoju.

Efekty edukacyjno – ekologiczne projektu zostały osiągnięte:

- popularyzacja idei stosowania OZE (odnawialnych źródeł energii);

- kształtowanie świadomości dbania o ekologię w przemyśle i technice;

- kształtowanie postaw proekologicznych;

- uzyskanie pomocy dydaktycznych umożliwiających badanie efektywności OZE;

- przygotowanie do pracy w sektorze OZE;

- rozwój kształcenia technicznego.

Poprzez realizowane zadania chcieliśmy zwiększyć wrażliwość ekologiczną młodych ludzi oraz uzmysłowić im, że w przyszłości znajomość terminologii energetyki OZE będzie szansą na zdobycie ciekawej pracy, która będzie miała wpływ na życie nas wszystkich. Planujemy, żeby obowiązkowo pozyskane zestawy dydaktyczne OZE zostały wykorzystane w kształceniu naszych uczniów w zawodach technik elektryk, technik elektronik oraz monter elektronik.

W przyszłości planujemy kontynuację zadań związanych z odnawialnymi źródłami energii. Kolejne pomysły, zdobyte doświadczenia i działania w obszarze OZE, być może doprowadzą do otworzenia w naszej szkole nowego kierunku kształcenia: technik urządzeń i systemów energii odnawialnej.

baner1 przed ZSE

baner2 przed ZSE

konferecja stanowisko1

konferecja stanowisko1 2

konferecja stanowisko2

konferencja 4 z II Pryw Gimnakonferencja 15 gosciekonferencja uczestnicy i opiekunowie

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie sporządził: Marek Rosa

 
Polish Bulgarian English French German Italian Russian Spanish

Menu główne

Menu

Gościmy

Odwiedza nas 23 gości oraz 0 użytkowników.

 
Administrator strony: Łukasz Hałat
Galeria: Paweł Wiśniewski 
 
QR Code   Współpraca:       Przyjaciel szkoły:
QR Code   logo   logo-bory   logolinuxpl
Początek strony