Główne cele projektu, założenia zostały zrealizowane.
Zostały wdrożone działania, które miały kształtować świadomość ekologiczną społeczności szkolnej i środowiska lokalnego. Zespół Szkół Elektronicznych w Bolesławcu pozyskał bazę edukacyjną służącą powszechnej edukacji ekologicznej. Uważamy, że projekt, wpłynął na świadomość ekologicznej młodzieży i mieszkańców Dolnego Śląska.
Częścią składową projektu było zbudowanie bazy sprzętowej, która umożliwiałaby prowadzenie zajęć badawczych i doświadczeń z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Zostały zakupione następujące zestawów eksperymentalno-edukacyjne związanych z odnawialnymi źródłami energii:
1. Czysta Energia - Zestaw Szkoleniowy (Systemy hybrydowe)
Elementy składowe zestawu:
- Moduł solarny (2 szt.) – do generacji energii elektrycznej z energii słonecznej; możliwość bezpośredniego przyłączenia elektrolizera i obciążenia; 3 stopniowa regulacja położenia w stosunku do źródła światła
- Turbina wiatrowa – do generacji energii elektrycznej z energii wiatru; możliwość bezpośredniego przyłączenia elektrolizera i obciążenia; regulowana ilość łopatek wirnika i kąt ustawienia
- Moduł 5-cio ogniwowego ogniwa paliwowego – produkuje energię elektryczną z wodoru i tlenu; regulowana ilość ogniw (1-5) w zależności od potrzeb
- Elektrolizer (2 szt.) – produkuje wodór z energii elektrycznej i destylowanej wody
- Zbiornik na wodór 30 ml (2 szt.)
- Moduł zarządzający z interfejsem USB – zbiera i przetwarza dane od wszystkich komponentów; połączenie z komputerem przez interfejs USB; komputerowo sterowane elektroniczne obciążenie i zasilanie
- Miernik natężenia oświetlenia
- Anemometr – urządzenie do pomiaru prędkości wiatru
2. Kolektor Słoneczny - Zestaw Demonstracyjny (Energia termalna)
Elementy składowe zestawu:
- Para kolb Erlenmeyera, lakierowanych w kolorach białym i czarnym, z gumowymi zatyczkami wraz z rurkami kapilarnymi
- Rurka dla przepływu ciepła
- Palnik spirytusowy
- Kolektor słoneczny
- Pojemnik termo-syfonowy z rurkami z tworzywa
- Zbiornik wyrównawczy z pompą i rurką z tworzywa
- Zasilacz sieciowy
- Pojemnik wymiany ciepła z rurkami
- Termometr
- Instrukcja obsługi i opis eksperymentów
-Promiennik podczerwieni z mocowaniem
- Drążki statywowe, zaciski, złączki
3. Eksperymentalny Zestaw „Off-grid” (Energia słoneczna)
Zestaw składa się z:
- Stabilnego opakowania walizkowego z ochronnymi wyściółkami
- Płyty głównej
- Modułu solarnego 4.5V, 3.5Wp
- Podstawy do modułu solarnego
- Modułów podłączeniowych:
- Regulatora bocznikowego i szeregowego
- Modułu kondensatora
- Modułu akumulatora (NiMH)
- Modułu zabezpieczającego przed całkowitym rozładowaniem akumulatora
- 3 modularnych ogniw słonecznych (każdy z nich o parametrach: 0.5V, 0.2Wp)
- Modułu potencjometrycznego
- Modułu diodowego (diody LED wysokiej jasności)
- Modułu diody bocznikującej
- Modułu żarówkowego
- Modułu silnika
- 3 cyfrowych mierników wielofunkcyjnych
- Przewodów pomiarowych
- Lampy halogenowej
Powstanie koła zainteresowań o nazwie „OZE”
W Zespole Szkół Elektronicznych w Bolesławcu utworzono koło zainteresowań „OZE” w ramach, którego wdrożono program uwzględniający najważniejsze kierunki ekologii postrzeganej jako styl życia we współczesnym świecie. Koło skupia zainteresowanych uczniów uczących się w klasach technicznych o profilach: technik elektronik, elektryk, teleinformatyk, informatyk i technik cyfrowych procesów graficznych. Osoba prowadząca: mgr inż. Jan Bernecki oraz nauczyciel wspomagający mgr inż. Bartosz Zyss. Członkowie koła mieli możliwość uczestniczyć we wszystkich warsztatach terenowych jakie zostały zorganizowane w ramach projektu. Zakres omawianych zagadnień w ramach koła zainteresowań – „OZE”:
-
Ekologia jako styl życia we współczesnym świecie.
-
Recykling – odzyskiwanie surowców wtórnych.
-
Sortowanie i utylizacja zużytych produktów i urządzeń.
-
Odnawialne źródła energii – cel i potrzeby stosowania.
-
Klasyfikacja odnawialnych źródeł energii.
-
Moduły solarne (fotoogniwa) – pozyskiwanie energii elektrycznej z energii słonecznej.
-
Turbiny wiatrowe – generowanie energii elektrycznej z energii wiatru.
-
Ogniwa paliwowe (wodorowe) – wytwarzanie energii elektrycznej z wodoru i tlenu.
-
Kolektory słoneczne – przekształcanie energii słonecznej w energię cieplną.
-
Biomasa i biopaliwa.
-
Systemy hybrydowe.
Uczniowie poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem pozyskanych zestawów dydaktycznych wykonali następujące ćwiczenia laboratoryjne:
-
Wyznaczanie efektywności oraz strat mocy modułu solarnego i turbiny wiatrowej.
-
Analiza charakterystyk prądowych i napięciowych ogniwa.
-
Badanie procesu absorpcji promieniowania cieplnego.
-
Obserwacja właściwości odnawialnych źródeł energii.
-
Analiza procesu przekazywania energii poprzez konwekcję.
-
Badanie wpływu kąta padania promieni światła na moc ogniwa.
Nawiązanie współpracy w zakresie ekologii z instytucjami zewnętrznymi.
Zespół Szkół Elektronicznych podpisał umowę o współpracy w dziedzinie ekologii z zakładem MZGK w Bolesławcu oraz nawiązał kontakt z osobą (panią Barbara Rogosz) koordynującą – projekt OZE EnergyRegion.
W ramach umowy partnerskiej (z dnia 18-04-2012) dotyczącej współpracy w obszarze edukacji i wychowania młodzieży w zakresie ekologii i ochrony środowiska przy wsparciu ze strony MZGK w Bolesławcu zrealizowaliśmy następujące zadania:
1. Przedstawienie w dniu 17-X-2012 prezentacji-wykładu na temat utylizacji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego tzw. „elektrośmieci”. Prezentacja była przedstawiana młodzieży ZSE cyklicznie co 45 min podczas demonstracji zestawów dydaktycznych związanych z odnawialnymi źródłami energii.
2. Nieodpłatny odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – akcja „Zbiórka elektrośmieci w ZSE” (baterie, stary sprzęt elektroniczny i elektryczny) czas trwania akcji od 17-X- 2012 do 19-X-2012 odbiór przez MZGK w Bolesławcu w dniu 19-X-2012.
3. Wycieczka- warsztaty terenowe młodzieży ZSE – ok. 40 uczniów + opiekunowie, termin 24.X.2012 do Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Trzebieniu.
4. Przedstawienie w dniu 31-X-2012 r. przez Pana Piotra Tutaka z MZGK, podczas konferencji kończącej projekt OZE wykładu-prezentacji tematycznie związany z projektem. (Biogazownie, Dewolatyzacja - podwójna piroliza).
Współpraca w ramach projektu z EnergyRegion na obecnym etapie ograniczyła się do przedstawienia założeń projektu na konferencji podsumowującej (opis został przesłany przez Panią Barbarę Rogosz). Projekt jeszcze trwa i wyniki badań będą dostępne w późniejszym terminie.
Powstanie szkolnej podstrony internetowej o tematyce OZE.
Do gromadzenia i popularyzacji informacji o działalności koła OZE przygotowano stronę internetową, umieszczoną pod adresem http://www.zse.boleslawiec.pl. Pozwoliło to, na umieszczanie artykułów opracowanych przez uczestników zajęć, publikację opisu odbytych warsztatów terenowych i przeprowadzenia pierwszej części konkursu OZE w Internecie online.
W celu utworzenia strony w CMS Joomla oraz zaprojektowania konkursu online zakupiono szablon i moduł za kwotę 300 zł.
Stroną www administrował nauczyciel przedmiotów informatycznych mgr inż. Marcin Woźniak.
Warsztaty terenowe związane z OZE
Najciekawszym z etapów wdrażania projektu była organizacja warsztatów terenowych związanych z „OZE”. Uczestnicy koła „Ekologiczne źródła energii” wraz z młodzieżą ZSE mieli możliwość poznania procesów pozyskiwania energii z natury poprzez działania praktyczne.
Odbyły się następujące zajęcia terenowe:
-
Elektrownia Turów w Bogatyni – spalanie biomasy – 25-06-2012
-
Ferma wiatrowa gmina Zagrodno – Modlikowice – 26-06-2012
-
Centrum Energii Odnawialnej w Bielawie – 25-09-2012
-
Sortownia odpadów w Trzebieniu – 24-09-2012
Ze względu na termin Targów Green Power w Poznaniu (tj. 8-10 maja 2012r.) oraz datę ogłoszenia wyników o dofinansowaniu naszego projektu przez WFOŚiGW we Wrocławiu (14 maja 2012r.), jak również brak własnych środków finansowych na opłacenie wyjazdu, musieliśmy wyłączyć przedsięwzięcie z projektu.
Uruchomienie dydaktycznych stanowisk pomiarowych efektywności OZE i warsztaty z wykorzystaniem pozyskanej bazy dydaktycznej.
W ramach zajęć warsztatowych w dniu 17-X-2012 uczniowie ZSE ok. 200 (technicy elektrycy, teleinformatycy i elektronicy) zostali zapoznani z modułami dydaktyczny OZE oraz poznali istotę zjawisk zachodzące podczas wytwarzania energii odnawialnej. Umiejętności zdobyte w szkolnym kole OZE i na laboratoriach szkolnych miały na celu promować nie tylko nowoczesność, ale przede wszystkim uświadomić uczniom potrzebę kształcenia w kierunkach, które wykorzystują alternatywne źródła energii.
Corocznie w marcu lub na początku kwietnia organizowane są Powiatowe Targi Edukacyjne dla gimnazjalistów z powiatu bolesławieckiego oraz powiatów ościennych (lwóweckiego, lubańskiego, zgorzeleckiego oraz legnickiego). Nasza szkoła w ramach oferty edukacyjnej zaprezentuje działalność i dorobek szkolnego koła OZE. Na specjalnie przygotowanym stanowisku zostaną udostępnione ulotki oraz zawieszone banery i plakaty o tematyce promującej ekologię i OZE. Uczniowie przygotują ulotki i broszury opisujące między innymi zasadę działania i sposoby pozyskiwania energii z OZE. Cel zadania to zachęcenie gimnazjalistów do wyboru szkół technicznych preferujących wykorzystywanie OZE. Przewidywana ilość szkół gimnazjalnych 12 (ok. 1000 uczniów).
Projektowanie i wykonanie materiałów reklamowych i informacyjnych
Edycją, projektowaniem i wydrukiem plakatów, ulotek, dyplomów oraz broszur zajęli się uczniowie naszej szkoły. Materiały przygotowane przez młodzież zostały wydrukowane z wykorzystaniem szkolnego sprzętu poligraficznego (drukarka laserowa formatu A3 i A4 oraz drukarka wielkoformatowa formatu A1).
Został również zaprojektowany i wydrukowany w dwóch egzemplarzach (rozmiary 4x1,5m i 3x1,5m) baner informujący o projekcie realizowanym w naszej szkole. Jeden z nich na specjalnie przygotowanym stelażu umieszczony został przed budynkiem szkoły.
Konkurs propagujący OZE.
Ważną inicjatywą (propagującą treści OZE) był przygotowany Konkurs ekologiczny OZE dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W zakresie tematycznym konkursu znalazły się zagadnienia: energii słonecznej, biopaliw, biomasy, biogazu i energetyki wiatrowej.
Konkurs składał się z dwóch etapów. Pierwszy, odbył się z wykorzystaniem zakupionych modułów do strony internetowej online (adres: www.oze.zse.boleslawiec.pl). Drugi – finałowy- podczas konferencji podsumowującej projekt. Zwycięzcy i uczestnicy konkursu otrzymali nagrody (aparat fotograficzny, odtwarzacz MP4, pamieć USB Flesh 16 GB), dyplomy i drobne upominki (gadżety).
Wyniki z konkursu -finał miejsca:
1. Patryk Barecki ( ZSM w Bolesławcu)
2. Martyna Krasnowska (II Prywatne Gimnazjum w Bolesłacu)
3. Marcin Sojka (I LO w Bolesławcu)
Wyróznienia:
Ewa Rejman (II LO w Bolesławcu) i Maciej Deptuła (I LO w Bolesławcu)
Konferencja podsumowująca projekt i działalność Koła „OZE”
Podsumowaniem projektu było zorganizowanie konferencji w dniu 31-X-2012 r. Celem konferencji była promocja efektów projektu i prezentacja dorobku młodzieży, jak również przybliżenie najlepszych rozwiązań w dziedzinie stosowania OZE. W ramach tego działania zostały przygotowane dla uczestników wykłady, referaty i prelekcje związane z efektywnością ekonomiczną i ekologiczną wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podczas konferencji były dystrybuowane powstałe w projekcie bezpłatne publikacje, ulotki i materiały promocyjne oraz demonstrowane zestawy dydaktyczne OZE.
Podsumowanie, wnioski i plany rozwoju.
Efekty edukacyjno – ekologiczne projektu zostały osiągnięte:
- popularyzacja idei stosowania OZE (odnawialnych źródeł energii);
- kształtowanie świadomości dbania o ekologię w przemyśle i technice;
- kształtowanie postaw proekologicznych;
- uzyskanie pomocy dydaktycznych umożliwiających badanie efektywności OZE;
- przygotowanie do pracy w sektorze OZE;
- rozwój kształcenia technicznego.
Poprzez realizowane zadania chcieliśmy zwiększyć wrażliwość ekologiczną młodych ludzi oraz uzmysłowić im, że w przyszłości znajomość terminologii energetyki OZE będzie szansą na zdobycie ciekawej pracy, która będzie miała wpływ na życie nas wszystkich. Planujemy, żeby obowiązkowo pozyskane zestawy dydaktyczne OZE zostały wykorzystane w kształceniu naszych uczniów w zawodach technik elektryk, technik elektronik oraz monter elektronik.
W przyszłości planujemy kontynuację zadań związanych z odnawialnymi źródłami energii. Kolejne pomysły, zdobyte doświadczenia i działania w obszarze OZE, być może doprowadzą do otworzenia w naszej szkole nowego kierunku kształcenia: technik urządzeń i systemów energii odnawialnej.
Sprawozdanie sporządził: Marek Rosa