Zakończył się dwuletni międzynarodowy projekt pn. Europejskie Badanie Jakości Wody (EUWI), w którym brał udział Zespół Szkół Elektronicznych im. Ignacego Domeyki w Bolesławcu. Każdy kraj partnerski (Niemcy, Włochy i Rumunia) budował własnego podwodnego robota z czujnikami umożliwiającymi badanie stanu wody. Eco-Patrol to nazwa łódki, którą w ramach projektu stworzyli uczniowie Elektronika.
Priorytetem w projekcie była część praktyczna i badawcza. Uczniowie zaprojektowali, wydrukowali na drukarce 3D i zbudowali podwodnego robota w kształcie łódki.
Wyposażyli go w zakupione czujniki elektroniczne, które badają jakość wody (badane parametry zostały wybrane podczas spotkań z partnerami projektu): pH wody, zawartość tlenu oraz twardość wody. Czujniki te należało skonfigurować z programem informatycznym, co wymusiło współpracę uczniów różnych specjalności. Zadaniem Polski było również zbudowanie strony internetowej całego projektu. Dzięki projektowi i jego upowszechnianiu zwrócono uwagę na potrzebę ekologicznych zachowań – badanie wody w lokalnych zbiornikach – jeziorze Zabobrze oraz obiekcie rekreacyjnym Leśny Potok.
Uczniowie Elektronika brali udział w różnym składzie w różnych wydarzeniach. Mogli zdobywać doświadczenie życiowe: wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce, komunikować się w języku angielskim, promować lokalną kulturę, dostrzegać potrzebę współpracy. Sami podkreślają, że mogli poznać młodzież zza granic Polski, podszkolić języki obce oraz zdolności komunikacyjne. Patryk (uczeń kierunku technik elektronik): Rozwinąłem umiejętności w dziedzinie elektroniki. O ile sam montaż czujników nie był trudny, to musiałem skonfigurować system ich odczytu, co wymagało współpracy z informatykami. Jakub (uczeń kierunku technik elektronik): Mogłem zobaczyć, jak wygląda szkoła techniczna w Rumunii, porównać standardy edukacyjne. Dominika (uczennica kierunku technik cyfrowych procesów graficznych): Podczas organizacji pobytu gości w Bolesławcu oraz wyjazdu do Rumunii poznałam młodzież z różnych krajów. W projekcie ważna była również prace zespołowa, która pozwoliła nam poznać bliżej innych uczestników i nauczycieli. Zapoznałam się też z problemami związanymi z zanieczyszczeniem wody. Krzysztof, Kacper, Dominika (uczniowie kierunku technik cyfrowych procesów graficznych): Przygotowaliśmy folder informacyjny dla gości, kiedy przyjechali do Bolesławca. Wykorzystaliśmy umiejętności ćwiczone na co dzień na lekcjach.
Podczas lekcji upowszechniających projekt uczniowie mogli sprawdzić się w roli nauczycieli. Nad jeziorem Zabobrze Patryk wyjaśniał grupie elektryków działanie czujników i dokonywał pomiarów. Jakub prezentował działanie czujników w Leśnym Potoku. Krzysztof i Kacper przeprowadzili lekcję dla grafików komputerowych, podczas której uczniowie musieli zaprojektować logo projektu. Była to tylko zabawa, ponieważ projekt miał już logo. Każdy kraj przygotował propozycje logo, a podczas spotkania w Bolesławcu, wszyscy uczestnicy głosowali na ich zdaniem najlepsze – wygrało logo zaprojektowane przez Niemców.
Ważną częścią projektu były spotkania wyjazdowe. Najdłuższe spotkanie odbyło się w Bolesławcu. Goście odwiedzili m.in. Manufakturę - Żywe Muzeum Ceramiki, zwiedzili zamek Grodziec, Kościół Pokoju w Jaworze, Twierdzę Srebrną Górę, Wrocław oraz lepili pierogi w Wiosce Smaków w Lipianach. I naprawdę miło było słyszeć, że uczestnicy są zauroczeni Dolnym Śląskiem, a w sprawozdaniach końcowych niezwykle ciepło wspominają pobyt w Bolesławcu.
Eco-Patrol – wykonany w całości przez uczniów - pozostaje z nami, szkoła będzie go wykorzystywać do badania wody oraz promocji szkoły.
Kamilla Dudek, szkolny koordynator projektu